HST Groep: van Twentse samenwerking tot Europese logistieke gigant
Kijken we naar de logistiek in Nederland, dan zien we dat er een aantal bedrijfsnamen is dat er uitspringt. HST Groep is bijvoorbeeld een naam waar we absoluut niet meer omheen kunnen. Wat ooit begon als een kleinschalig bedrijf in het oosten van het land is inmiddels uitgegroeid tot een grote internationale speler in de logistieke wereld.
Bij deze groei heeft samenwerking een grote rol gespeeld, inclusief het hebben van lef én een stoer karakter. In dit artikel kijken we naar deze fundering en hoe samenwerking de basis heeft gevormd van een écht functionerend bedrijfsschapsmodel waarmee HST Groep gekomen is op de plek waar ze nu staan.
De kern van het bedrijf: samenwerking als rode draad
Om te begrijpen hoe HST zo’n succesvolle logistieke organisatie werd, kijken we eerst naar het begin. Het begon jaren geleden op een bescheiden manier in Twente, toen drie familiebedrijven besloten te gaan samenwerken. Die keuze zorgde meteen voor een cultuur waarin flexibiliteit, klantgerichtheid en samenwerken het allerbelangrijkst waren: precies de basis die het bedrijf later hielp groeien en uit te breiden naar internationale markten.
De oorsprong van HST: Haarman, Smit en Thijssen
HST werd in 1978 opgericht in Twente toen drie lokale transportondernemingen besloten om te gaan samenwerken: Haarman (H), Smit (S) en Thijssen (T). Die samenwerking was meteen de basis voor een stevige fundering: het ging na de fusie niet alleen om het delen van vrachtwagens, routes en klanten, maar vooral om goed samenwerken om zo de kwaliteit en de schaalbaarheid van het bedrijf in het algemeen te verbeteren. Al snel bleek dat deze aanpak goed werkte.
Groei en overnames van HST Groep
In 2000 besloot het bedrijf samen te werken met het logistieke bedrijf TransMission, waarna HST International in 2001 werd opgericht. Vier jaar later, in 2005, kon het bedrijf uitbreiden met HST Sea & Airfreight. Even later, in 2007, breidde HST nog eens uit: deze keer met de overname van twee bedrijven, waardoor ze 75 vrachtwagens en 80 opleggers rijker waren. In 2011 werkte HST samen met ONLINE Systemlogistik Netwerk voor EU-distributie, in 2012 deden ze dat met ELVIS AG-Netwerk voor deelladingen in Europa. Hierdoor kon het bedrijf een grote loods aanschaffen en in 2013 investeren in een eigen luchtvrachtafdeling op Schiphol.
Daarna besloot HST langzaam maar zeker in duurzaam ondernemen te investeren door circa 1200 zonnepanelen op een van de transportcentra te leggen. In de jaren erna volgen er nog enkele overnames, zoals Grijpma Verhuizingen, NTL en Noordendorp Groep, en de bouw van nieuwe transportcentra. HST heeft door de jaren heen laten zien dat samenwerken met andere partijen niet zomaar een strategie is, maar juist de sleutel tot succes. Dankzij die stevige basis kon het bedrijf groeien, nieuwe markten verkennen en uitgroeien tot een betrouwbare speler in zowel nationale als internationale logistiek.
Het ultieme aanbod: 'one-stop shop' in logistiek
Naast samenwerken met de juiste partners gelooft HST erin dat de klant gebaat is bij één aanspreekpunt voor alles wat logistiek betreft. Dit betekent dat ze niet steeds hoeven te schakelen tussen meerdere en verschillende bedrijven, maar dat er één partij is die het hele proces beheert. Ze werken volgens het ‘one-stop shop principe’, wat betekent dat alle benodigde producten of diensten op één plek te vinden zijn, zodat klanten voor het gehele pakket bij hun bedrijf terecht kunnen.
Gevarieerd dienstenpakket: van vrachtwagen tot vliegtuig
Dit betekent dat het dienstenpakket van HST breed is, zodat klanten niet naar meerdere partijen hoeven te gaan.
Wegtransport: HST biedt nationaal en internationaal wegtransport aan met distributie, stukgoed, bouwmaterialen en gevaarlijke stoffen (ADR). Hierbij zijn er specialistische vervoersvormen mogelijk, zoals deelladingen, vervoer van bijzondere goederen, transport van temperatuurgevoelige ladingen en gecombineerde trajecten.
Zeevracht en luchtvracht: ook is HST inzetbaar als partner op het gebied van zeevracht en luchtvracht, inclusief bijkomende diensten zoals douaneformaliteiten en douaneafhandeling. HST Sea & Airfreight maakt hier onderdeel van uit en zorgt voor betrouwbare zendingen.
Warehousing en Value Added Logistics (VAL): wat HST ook interessant maakt, is dat het bedrijf de optie biedt voor opslag, voorraadbeheer, orderpicking en aanvullende diensten. Denk bijvoorbeeld aan het samenvoegen van zendingen.
Kortom: door het combineren van wegtransport, zee- en luchtvracht en uitgebreide warehousingdiensten biedt HST een compleet logistiek pakket, waarmee klanten alles onder één dak kunnen regelen.
Slimme logistieke oplossingen
HST kiest er bewust voor om samen te werken met partners om zo een totaalpakket aan te kunnen bieden dat ook nog eens betrouwbaar en kwalitatief is. Hierbij betekent samenwerken ook: het toepassen van slimme systemen en partnerschap op gebieden waar je zelf niet de beste in bent. Zo is HST bijna vanaf de start actief in samenwerkingen met bijvoorbeeld het eerder genoemde TransMission, dat zorgt voor een perfect uitgevoerde distributie. Voor transport door Europa werken ze samen met het eerder genoemde ONLINE Systemlogistik en voor deelladingen in Europa maken ze gebruik van de diensten van ELVIS AG. Door dergelijke samenwerkingen aan te gaan, kan HST hun klanten veel sneller en betrouwbaarder bedienen.
Technologische vooruitgang en de visie op de toekomst van HST Groep
Wat goed is om te weten, is dat HST Groep altijd vooruit kijkt. Het stoere hiervan is dat het bedrijf een duidelijke strategie blijft hebben voor groei en ontwikkeling, maar trouw blijft aan de kernwaarden: de Twentse roots, betrouwbaarheid en samenwerken. Die waarden vormen nog steeds de basis van alles wat HST doet, van vroeger tot nu én in de toekomst. De gedachte achter de ‘one-stop shop’ blijft daarbij de rode draad: klanten moeten alles onder één dak kunnen regelen, met één duidelijk aanspreekpunt.
Bij HST staat duurzaam ondernemen hoog op de agenda. Natuurlijk begon het met de zonnepanelen, maar het gaat veel verder dan dat. Zo wordt het wagenpark steeds meer geëlektrificeerd, ritten worden slimmer gepland en er wordt gebruikgemaakt van schonere voertuigen, zoals DAF XF 450 trekkers, en systemen die brandstofverbruik verminderen. In de dagelijkse praktijk vertaalt dit zich in grotere opslag- en transportcapaciteit, nieuwe transportcentra en warehouses op slimme locaties, en digitale hulpmiddelen zoals de HST Portal die alles beter laten verlopen. Zo blijft HST niet alleen efficiënt en flexibel, maar ook klaar voor de toekomst, zowel in Nederland als ver daarbuiten.