Nieuwe campagne: techniekbranche heeft méér vrouwen nodig
Vrouwen hebben enorme carrièrekansen in de techniek. Toch groeit het aandeel vrouwen in de sector nauwelijks. Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland vindt dit een gemiste kans: ‘Werken in de techniek is écht iets voor vrouwen. Er zijn geweldige mogelijkheden om door te groeien.’ Terpstra vindt het daarom hoog tijd voor actie. Zijn brancheorganisatie begint deze week met de campagne Wij hebben je nodig, om méér vrouwen enthousiast te maken voor een carrière in de techniek.
Geen typische mannenbranche meer
Terpstra verwacht dat de campagne veel los gaat maken. ‘De campagne laat zien dat de technieksector interessanter is dan ooit. Voor veel mensen is de techniek nog een typische mannenbranche. Dat beeld is achterhaald. Deze campagne onderstreept dat met persoonlijke verhalen van vrouwen die hebben gekozen voor de techniek. De sector wordt steeds innovatiever en digitaler. Je kunt aan de slag als monteur, maar ook als adviseur, ontwerper, data-analist of monteur. Zwaar werk maakt plaats voor slimme techniek. En de cultuur in techniekbedrijven verandert snel; communicatieve skills, creativiteit en teamwork zijn belangrijker dan ooit. Dat zijn kwaliteiten waar vrouwen gemiddeld genomen hoog op scoren.’
Carrièreswitchers en herintreders
Techniek Nederland richt zich met de campagne op vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Dat kunnen vrouwen zijn die toe zijn aan een carrièreswitch, maar ook herintreders die weer aan de slag willen wanneer de kinderen wat ouder zijn. Op de campagnepagina zijn naast verhalen over vrouwen in de techniek testimonials te vinden van vrouwelijke ceo’s en columns van Maaike Olde Olthof, columniste bij LINDA.nl. Online bannering en social posts brengen de campagne onder de aandacht van de doelgroep. We hebben je nodig maakt onderdeel uit van de arbeidsmarktcampagne Jekuntzoveelmeerindetechniek.nl die een jaar geleden van start ging.
Werk in de techniek is uitdagend
Vrouwen in de techniek vinden hun werk uitdagend en zeggen dat ze nooit uitgeleerd zijn. Ze waarderen hun baan zelfs méér dan hun mannelijke collega’s. Mannen geven hun werk in de techniek gemiddeld een 8,1, bij vrouwen is dat een 8,3. 41% van de vrouwen geeft hun werk zelfs een 9+. Onder vrouwen die werken in de techniek is het werkplezier maar liefst 96%.
Artificial intelligence en modern vakmanschap
Doekle Terpstra verwacht dat de ontwikkelingen in de techniek de branche voor vrouwen alleen maar interessanter maken. ‘Je levert een bijdrage aan de energietransitie, je zorgt voor innovaties in de zorg of je ontwikkelt smart cities en smart buildings. Digitalisering en artificial intelligence zijn niet meer weg te denken in de techniek. Ook dat biedt nieuwe perspectieven. Tegelijkertijd maakt modern vakmanschap een comeback. Werk in de techniek is werk dat ertoe doet.‘
Aantal vrouwen groeit voorzichtig
Langzaam maar zeker kiezen meer vrouwen voor een baan in de techniek. Vier jaar geleden werkten 15.406 vrouwen in de technieksector, nu zijn dat er 17.169. In dezelfde periode groeide ook de werkgelegenheid in de branche. Het aandeel vrouwen nam daardoor nauwelijks toe: van 10,9% in 2020 naar 11,4% in 2024.
Vrouwen maken het verschil
De campagne Wij hebben je nodig laat volgens Terpstra zien dat vrouwen in de techniek het verschil gaan maken. ‘Werkgevers staan te springen om enthousiaste aanpakkers met hart voor techniek. Mannen én vrouwen. Heb je nu een baan waarvan je het nut niet inziet? Dan is de overstap naar de techniek heel logisch.‘