AI-platform Wonderful haalt $100 miljoen op en opent Europees hoofdkantoor in Amsterdam
Wonderful, een startup die AI-agents ontwikkelt die zijn afgestemd op lokale taal, cultuur en regelgeving, heeft in een Series A-financieringsronde $100 miljoen opgehaald, omgerekend ruim 85 miljoen euro. De ronde werd geleid door het Europese Index Ventures, met deelname van IVP en Insight Partners, naast bestaande investeerders Bessemer en Vine Ventures. Met het investeringsgeld opent Wonderful een Europees hoofdkantoor in Nederland, om van daaruit lokaal in landen op te schalen.
Wonderful combineert een krachtig AI-platform met lokale implementatie, om bedrijven in elke markt en taal te voorzien van klantgerichte AI-agents via spraak, chat en e-mail. Slechts vier maanden na een eerdere seed-ronde van bijna €30 miljoen onderstreept deze nieuwe investering het succes van de lokale aanpak van Wonderful.
“De belofte van AI-agents is duidelijk, maar om het in ieder land daadwerkelijk toe te passen en vooral operationeel te krijgen is een enorme uitdaging,” zegt Bar Winkler, CEO en medeoprichter van Wonderful. “Het vereist de combinatie van de beste technologie met perfecte uitvoering bij klanten ter plaatse. Dat is precies de aanpak van Wonderful. Ook in Nederland, waar we nu een sterk lokaal team opbouwen dat nauw samenwerkt met Nederlandse klanten.”
Europees hoofdkantoor in Amsterdam
Sinds de oprichting begin 2025 groeit Wonderful in razend tempo. De vraag van klanten neemt sterk toe, het bedrijf breidt uit naar nieuwe markten en ondernemingen passen Wonderful toe op steeds meer gebieden. Sinds de vorige financieringsronde heeft Wonderful zijn platform uitgerold naar Nederland, Zwitserland, Italië, Griekenland, Polen, Roemenië, de Baltische staten, de Adriatische regio en de Verenigde Arabische Emiraten. Tot de klantenkring behoren inmiddels grote organisaties, waaronder toonaangevende banken, zorginstellingen en retailmerken.
Met de nieuwe investering opent Wonderful een centraal Europees hoofdkantoor in Amsterdam om de groei verder door te zetten. Vanuit dit hoofdkantoor zal de focus op zowel de Nederlandse markt liggen, als ook op de ondersteuning van verdere Europese uitbreiding. In 2025 staan nog introducties in Duitsland, Oostenrijk, Portugal en Scandinavië op de planning.
Brug tussen AI-hype en praktijk
Elke agent die via Wonderful wordt gebouwd is afgestemd op de lokale markt, taal, culturele normen en regelgeving, maar ook op de unieke use cases en sector van de klant. De Wonderful-agents worden volledig geïntegreerd met interne systemen en handelen dagelijks tienduizenden complexe interacties af; van het oplossen van facturatieproblemen en het bijwerken van klantgegevens tot diagnose van issues en het plannen van afspraken. Meer dan 80% van de opdrachten wordt door het systeem volledig automatisch afgehandeld.
Waar Wonderful’s eerste toepassingen gericht waren op klantenservice, wordt het platform nu ook al een stuk breder ingezet. Bedrijven experimenteren met de technologie voor medewerkerstraining, sales doeleinden, naleving van regelgeving, interne IT-support en onboarding. Dankzij de diepe integratie met bestaande systemen en lokale teams kunnen ondernemingen hun agents gemakkelijk uitbreiden naar aanverwante functies.
Hannah Seal, partner bij Index Ventures, die samen met Juriaan Duizendstraal de investeringsronde leidde: “Wonderful is in minder dan een jaar tijd van concept naar wereldwijde schaal gegaan, wat noemenswaardig is. Ze bewijzen dat bedrijven niet zomaar AI-agents willen, maar agents die werken in elke markt en taal. Die focus, gecombineerd met hun uitvoering, verklaart hun snelle doorbraak.”
