Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Concordia Damen levert eerste duurzame zelfontworpen River Cruise 135

Scheepswerf Concordia Damen in Werkendam heeft een Zwitserse order binnengehaald voor de bouw en levering van een hypermoderne River Cruise 135. Dit in eigen huis ontworpen passagiersschip is naar eigen zeggen ‘een stap voorwaarts in duurzaam rivier-cruisen zonder af te doen aan luxe’. Het schip is besteld door een Zwitserse luxe-riviercruisemaatschappij en gaat voor de Green Award Gold-standaard.

De nieuwste riviercruiser krijgt onder meer een hybride voortstuwing voor minder uitstoot en een gering brandstofverbruik. Het schip is tevens voorzien van stevige isolatie, lasergestuurde ventilatie en milieuvriendelijke materialen als uitrusting. Het luxe interieur - ontworpen volgens duurzame scheepsbouwprincipes - en de focus van de werf op het integreren van geavanceerde technologieën, laat het streven van de werf zien om aan de hoogste prestatie- en passagierstevredenheidsnormen te willen voldoen en zich aan te passen aan de groeiende vraag naar milieuvriendelijke oplossingen voor riviercruises.

Dat is meteen ook een van de redenen waarom de Werkendamse scheepswerf heeft besloten om deze schepen op voorraad te bouwen; het volgende schip bevindt zich al in het beginstadium. Nadat het casco al is voltooid, kan de cruiser op vele manieren worden aangepast aan de behoeften en wensen van de individuele klant.

Johan Muilenburg, projectmanager bij Concordia Damen, zegt daarover: “We zijn zeer in onze nopjes om samen te morgen werken met deze toonaangevende Zwitserse operator. Dit contract onderstreept dat wij zijn toegewijd aan milieuvriendelijke praktijken en kwalitatieve scheepsbouw en dat zijn niet alleen woorden! Eigenaren en exploitanten van cruiseschepen zijn van harte welkom om onze werf te bezoeken en met eigen ogen te zien wat dit in de praktijk betekent.”

Duurzame cruisemarkt

Een van de kenmerken die Muilenburg persoonlijk het meest aanspreken, is het gegeven dat er zonnepanelen in de reling zijn geïntegreerd die helpen bij het opladen van het accusysteem. Een ander is dat Concordia Damen heeft bewezen dat dit ontwerp aanzienlijk minder vermogen nodig heeft om onder normale omstandigheden te varen. Muilenburg: “Een echte brandstof- en kostenbesparing. We zijn onze klant dankbaar en erg blij met dit contract. Na de A-Rosa Sena bewijst deze nieuwe '135' dat we echt een plaats hebben veroverd binnen de riviercruisemarkt; de duurzame cruisemarkt om precies te zijn.”

De duurzame belangrijkste kenmerken op rij:

  • Hybride aandrijfsysteem. De nieuwe River Cruise 135 wordt uitgerust met dieselelektrische aandrijving met smart peak shaving, een systeem dat wordt geleverd door jarenlange partner en systeemintegrator Oechies, en dat dieselelektrische en batterijtechnologie combineert voor optimale efficiëntie en een minimale impact op het milieu.
  • Duurzaam ontwerp. Het schip is gebouwd volgens de Green Award Gold Standard, met hoge isolatiewaarde, lasergestuurde ventilatie en het gebruik van milieuvriendelijke materialen.
  • Geringe diepgang. Ontworpen om (langer) in ondiep water te kunnen varen, waardoor het mogelijk is om ook langer te blijven varen tijdens laagwaterperiodes en consistente vaarschema's te kunnen garanderen.
  • Geavanceerde technologie. Triton, de bekroonde IoT-oplossing van Damen Shipyards voor data-gestuurde efficiëntie, monitoring op afstand en voorspellend onderhoud, zorgt voor extra operationele betrouwbaarheid en een lager brandstofverbruik van de CDS 135.
  • Luxe voorzieningen. Ruime hutten, energievriendelijke HVAC-systemen, aanpasbare interieurs en speciale ruimten voor de bemanning zorgen voor een comfortabele en plezierige ervaring voor zowel de gasten als bemanning. Voor laatstgenoemden is er zelfs een apart achterdek, inclusief een messroom naast het open dek.
  • Warmte(terug)winningssystemen. Het cruiseschip heeft één systeem dat draait op het koelwater van de motor en dat het centrale verwarmingssysteem bedient, en een tweede ‘heat recovery’-systeem dat in het HVAC-systeem is geïntegreerd, met zowel een modulair gebouwde koelinstallatie (‘chiller plant’) als een energiebesparend koelsysteem.