Customs Support Group versterkt positie als marktleider in douane automatisering
Customs Support Group (CSG), Europa’s toonaangevende aanbieder van douaneafhandeling en handelsoplossingen, introduceert Customs SmartAssist: de eerste AI-gedreven oplossing voor documentverwerking bij douaneaangiftes, waarmee kwaliteit toeneemt en tot 50% aan tijd wordt bespaard. Daarnaast heeft het full-service douanebedrijf de eerste Europese Customs TechHub geopend om innovatie in douaneafhandeling te stimuleren en de digitale transitie te versnellen.
Douaneafhandeling is van oudsher een van de meest papier-intensieve sectoren. Zelfs een eenvoudige aangifte omvat doorgaans vier tot vijf documenten van meerdere pagina’s. Bij complexere dossiers loopt dit op tot meer dan tien, inclusief import- en exportvergunningen, oorsprongscertificaten en diverse regelgevingsdocumenten. Digitalisering maakt de afhandeling niet alleen duurzamer, sneller, maar ook efficiënter en minder foutgevoelig.
“De wereld verandert radicaal; geopolitieke spanningen, handelsoorlogen en veranderende wet- en regelgeving. Het belang van goede douaneprocessen is de afgelopen jaren toegenomen en van randvoorwaarde gegroeid tot een cruciale succesfactor om internationaal zaken te doen. Alleen bedrijven die real-time kunnen schakelen, met nauwkeurige documentatie en voldoende wendbaar zijn in het steeds complexere landschap zijn nog toekomstbestendig. Zij voorkomen zo vertragingen, reputatieschade door verkeerde goederencodes en hoge boetes. Als de wereld onvoorspelbaar wordt, neemt de behoefte aan voorspelbare douaneprocessen toe en digitalisering speelt hierin een sleutelrol,” aldus Edwin Hageman, managing director van Customs Support Group in Nederland.
Met de introductie van Customs SmartAssist en de opening van de eerste Europese TechHub voor douaneprocessen versterkt CSG haar positie als marktleider in douanedigitalisering en -automatisering. Het bedrijf wil hiermee het voortouw nemen in de digitale transitie binnen de sector. Wat begon als douaneadministratie kantoor is inmiddels uitgegroeid tot een full services digital en innovatieve compliance en expertise partner.
Customs SmartAssist: tot 50% efficiëntiewinst
Customs SmartAssist maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), machine learning (ML) en optische tekenherkenning (OCR) om documenten in uiteenlopende formaten en kwaliteiten nauwkeurig te verwerken. Daarbij worden ook handgeschreven teksten, slecht leesbare kopieën en smartphonefoto’s probleemloos gelezen. Daarnaast neemt het taalbarrières weg door douane-informatie automatisch uit documenten te halen en te vertalen. Als bepaalde gegevens niet volledig worden herkend, markeert het systeem deze voor controle door CSG-experts, waarna het AI-systeem leert van deze feedback en vergelijkbare documenten in de toekomst beter verwerkt kunnen worden. De douaneaangiftes worden altijd gecontroleerd en ingediend door de douanespecialisten van CSG, de ‘Real Intelligence’ (RI).
Na een eerste testfase in het Verenigd Koninkrijk in 2024 bleek de efficiëntie bij de verwerking van complexe goederen aangiftes met meer dan 30% te zijn toegenomen. Dankzij het zelflerende vermogen verwacht CSG eind 2025 een efficiëntiewinst van 50% te behalen. Deze tijdswinst maakt het mogelijk om klanten te ondersteunen in processen die tegenwoordig van belang zijn, zoals data interpretatie, -validatie, risico inschatting en strategieën.
Customs SmartAssist is momenteel operationeel in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Ierland. In de tweede helft van 2025 volgen de resterende acht Europese markten waar CSG actief is. Voor het eind van dit jaar verwacht het bedrijf ruim één miljoen douaneaangiftes digitaal te verwerken.
Opening eerste Europese douane-TechHub
Om haar innovatiekracht en -inspanningen te versterken heeft CSG daarnaast de eerste Europese TechHub officieel geopend in het Koneser Centrum in Warschau, een van de bekendste innovatiehubs van de Poolse hoofdstad. In deze hub consolideert CSG al haar internationale douane kennis en expertise voor alle digitaliseringsactiviteiten binnen de 14 Europese markten waarin CSG actief is. Hiermee kan het bedrijf haar klanten nog sneller en slimmer bedienen.
De douane TechHub combineert menselijke expertise met CustomsTech voor de ontwikkeling, implementatie en operationele ondersteuning van geavanceerde automatiseringsoplossingen, specifiek voor de douane- en logistieke sector. CSG streeft ernaar om met slimme, end-to-end automatisering handmatige taken in het douaneproces overbodig te maken voor betere datakwaliteit, meer efficiëntie en minder kans op menselijke fouten. Ook de ontwikkeling van veilige EDI-koppelingen (Electronic Data Interchange) waarmee naadloze integratie met klantensystemen mogelijk wordt behoort hiertoe.
Naast technologische innovatie richt de TechHub zich ook op de ontwikkeling van een Customs Control Tower-oplossing voor pan-Europese douaneafhandeling. Hiermee kunnen grote, internationaal opererende klanten hun douaneactiviteiten in meerdere landen centraal beheren via één aanspreekpunt. CSG bouwt geleidelijk op naar 24/7 ondersteuning om aan te sluiten op internationale toeleveringsketens en biedt klanten ten slotte real-time rapportages en verbeterde zichtbaarheid door uitgebreide data-integratie.