Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Decathlon Global stelt Javier López aan als nieuwe CEO

De Raad van Bestuur van Decathlon Global heeft besloten om Javier López te benoemen tot de nieuwe Chief Executive Officer. Javier zal hierbij Barbara Martin Coppola vervangen, die deze functie sinds maart 2022 bekleedde. De aanstelling zal per direct plaatsvinden en is onderdeel van een nieuwe fase van Decathlon, evenals de aanvaarding van de rol van voorzitter Julien Leclercq.

Met 26 jaar ervaring bij Decathlon heeft Javier López verschillende functies binnen het bedrijf bekleed, op het gebied van digital, logistiek en retail. Meest recentelijk was Javier van 2012 tot 2015 CEO van Decathlon Duitsland, waarna hij van 2015 tot 2022 CEO van Decathlon in Spanje was. Na de drijvende kracht te zijn geweest achter de sterke groei van Decathlon in Spanje, werd Javier vervolgens in 2022 benoemd tot Global Chief Value Chain Officer.

 “Ik ben bijzonder vereerd door het vertrouwen van Julien en de Raad van Bestuur nu ik mijn nieuwe functie aanvaard heb, en ik bedank Barbara, met wie ik de afgelopen 3 jaar met plezier heb samengewerkt in het Executive Committee. Als Decathlon-medewerker gedurende 26 jaar ben ik trots op het werk dat we de afgelopen jaren hebben verricht om de voordelen van sport naar steeds meer mensen over de hele wereld te brengen. Samen met al onze teamleden zullen we, met vastberadenheid, enthousiasme en nederigheid, onze economische ontwikkeling en onze inspanningen om onze menselijke en ecologische betrokkenheid na te komen, versnellen,” zegt Javier López, CEO van Decathlon.

Recente evolutie van Decathlon als internationaal sportmerk

Opgericht in 1976, heeft Decathlon haar evolutie voortgezet onder leiding van Barbara Martin Coppola sinds 2022. Dit deed het sportmerk met een strategie gericht op het worden van een multi-specialistisch sportmerk dat concreet handelt voor mensen, de maatschappij en de planeet.

De afgelopen drie jaar is Decathlon blijven groeien in een lastige context, terwijl het een significante vermindering van 13% in CO2-uitstoot heeft gerealiseerd sinds 2021. Dit werd gerealiseerd dankzij de substantiële ontwikkeling van circulaire modellen, het gebruik van gedecarboniseerde materialen en schonere energie.

Decathlon heeft daarnaast haar merkidentiteit veranderd en de klantervaring vernieuwd voor een grotere beleving. Dit werd gedaan zowel in de winkels als in de e-commerce, die nu 20% van de omzet van de Decathlon Group uitmaakt. In drie jaar tijd heeft Decathlon haar merkenportfolio opnieuw veranderd en haar samenwerkingen met internationale atleten en mondiale sportcompetities versterkt, waaronder de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Voor laatstgenoemde heeft Decathlon de iconische outfit voor de 45.000 vrijwilligers ontworpen.

Tot slot is het Decathlon gelukt haar strategie en model te evolueren, terwijl het een hoog niveau van betrokkenheid van haar teams heeft behouden. 91% van de Decathlon-medewerkers geeft aan trots te zijn om er te werken.

Een nieuwe fase in de geschiedenis

Decathlon begint aan een nieuwe fase in de geschiedenis, gericht op het versterken van haar concurrentievermogen en groei, terwijl het haar acties intensiveert om de toegang tot sport en universele waarden te bevorderen, waar het ook actief is.

‘’Ik wil Barbara bedanken voor het impactvolle werk dat ze de afgelopen 3 jaar heeft verricht. Vandaag de dag is Decathlon een sportmerk dat wereldwijd steeds meer erkend wordt om de producten, de betrokkenheid en de positieve impact. Nu Decathlon een nieuwe fase in de geschiedenis ingaat, heb ik alle vertrouwen in Javier en zijn natuurlijke vermogen om mensen samen te brengen om onze ambitie te verwezenlijken, nieuwe mogelijkheden voor duurzame groei te identificeren, en dat terwijl hij onze unieke menselijke en inclusieve cultuur verder versterkt,” zegt Julien Leclercq, Voorzitter van de Decathlon Group.

‘’De afgelopen drie jaar hebben we een grote evolutie van Decathlon in gang gezet, waarbij we van ambitie naar actie zijn gegaan. Ik wil al onze teamleden bedanken, die door toewijding al dit werk mogelijk hebben gemaakt: we hebben het merk Decathlon geherpositioneerd door de klantervaring in de winkel en in e-commerce opnieuw te definiëren. We hebben ons merkenportfolio herzien, partnerschappen met een wereldwijd bereik gesloten en nieuwe modellen voor de circulaire economie gecreëerd. Ik ben ongelooflijk trots op de vooruitgang die we hebben geboekt. Ik heb alle vertrouwen in Javier om een nog ambitieuzer bedrijf te leiden, naar het beeld van Decathlon,” legt Barbara Martin Coppola uit.

Aanstelling Julien Leclercq

Eerder deze maand kondigde Decathlon met genoegen de benoeming aan van Julien Leclercq als nieuwe voorzitter van de raad van bestuur. Hiermee zal hij Fabien Derville opvolgen, die de functie sinds 2018 bekleedde. De officiële overdracht vond plaats op 10 maart jl. Julien Leclercq brengt een unieke mix van ervaring, passie en visie mee naar zijn nieuwe rol. Julien is een doorgewinterde leider binnen Decathlon, met een carrière in meerdere landen en disciplines. Hij begon als afdelingsmanager in Spanje en groeide door naar functies als winkelmanager in België en oprichter van de activiteiten van Decathlon in Singapore.

Geplaatst in Nieuws
27 mrt. 2025