Gelnagellakmerk Pink Gellac B Corp gecertificeerd
Pink Gellac, hét Nederlandse merk voor gelnagellak, mag zich vanaf vandaag B Corporation noemen. Daarbij sluit het bedrijf zich aan bij de gemeenschap van ruim 9000 bedrijven wereldwijd die de kracht van het bedrijfsleven gebruiken om een meer inclusieve en duurzame economie op te bouwen. De certificering is voor Pink Gellac onderdeel van een grotere social impact-strategie; een lange termijnplan met als belangrijke speerpunten het vergroten van de positieve impact op mens & community en het minimaliseren van de negatieve impact op het milieu en de planeet. Pink Gellac ziet de certificering als een belangrijke mijlpaal en een aanmoediging om de komende jaren verder aan duurzaamheid te bouwen.
Het worden van een B Corp betekent dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden op het gebied van verantwoord ondernemen, een transparante bedrijfsvoering en prestaties op gebieden als milieu-impact, sociale verantwoordelijkheid en bestuur. Pink Gellac realiseerde een score van 86,9 uit de maximale 200 punten. Thera Strietman, CEO van Pink Gellac: “We zien onze B Corp certificering als onze ‘sustainability basecoat’, de basis waarop we zullen blijven bouwen en verbeteren. Deze score is een bevestiging dat we met onze duurzaamheidsstrategie de juiste weg zijn ingeslagen.”
B Corp
Een bedrijf kan B Corp worden als het voldoet aan hoge eisen op het gebied van onder meer verantwoord ondernemen, zorg voor het milieu en een inzichtelijke bedrijfsvoering. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. B Corps certificering is niet iets eenmaligs, want elke drie jaar wordt er gekeken of de onderneming nog aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering. Voor Pink Gellac onderstreept de toetreding tot de B Corp-community haar inzet om als cosmeticabedrijf zo verantwoord mogelijk te ondernemen. Strietman: “De beauty-industrie, in het bijzonder nagellak, kent uitdagingen om duurzamer te worden. We zijn echter toegewijd om hierin voorop te lopen en streven ernaar een voorbeeld te zijn voor andere merken in deze industrie.”
Tot nu toe ondernomen acties
Een B Corp worden betekent je mouwen opstropen en de juiste stappen vooruit zetten. Dit proces heeft ons geholpen om duidelijk in kaart te brengen waar we nu staan en hoe en wat we in de toekomst verder kunnen ontwikkelen.
1. Ontwikkeling van duurzaamheidsstrategie
Pink Gellac heeft een duurzaamheidsstrategie ontwikkeld met een duidelijke routekaart voor de komende vier jaar. Doel is dat het bedrijf zich blijft inzetten om een grotere impact te hebben op de gemeenschap, de producten en verpakkingen nog verder te verbeteren, en daar waar mogelijk een positieve impact te realiseren op en met de toeleveringsketen en het team.
Pink Gellac heeft al verschillende initiatieven in gang gezet of gerealiseerd:
- Duurzame Verpakking Project: Het merk heeft haar verzenddozen inmiddels fors verkleind. Pink Gellac streeft ernaar dat het merendeel van haar verpakkingen eind 2024 FSC®-gecertificeerd zijn. Daarnaast is Pink Gellac goed op weg om eind 2024 90 procent van de accessoire verpakkingen plasticvrij te hebben. Begin 2025 zal er een kleinere, modulaire & plasticvrije verpakking voor de meest verkochte startersets beschikbaar zijn.
- Een heldere code of conduct - ethische praktijken in de toeleveringsketen: Er is een code of conduct opgezet die inmiddels door 90% van de productleveranciers is getekend. Hiermee zet Pink Gellac een hoge standaard in richtlijnen op het gebied van duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid en ethisch ondernemen. Het bedrijf heeft de ambitie om de resterende 10% in 2025 aan boord te halen.
- Milieueffectrapportage: Pink Gellac werkt hard aan het terugdringen van de directe uitstoot door middel van een milieubeheersysteem (Environmental Management System, EMS). Eind 2024 zal het bedrijf haar directe emissies volledig in kaart hebben gebracht. Inspanningen om de milieu-impact van de toeleveringsketen te verminderen zijn inmiddels in volle gang.
- Retouren-reductie: Sinds 2023 heeft Pink Gellac het retourpercentage teruggebracht tot 0,6 procent, een daling ten opzichte van de 0,8 procent in 2022. Het ziet ernaar uit dat het lage retourpercentage van 2023 ook in 2024 zal worden gerealiseerd.
- Duurzame verzendopties: Pink Gellac heeft de online checkout gezamenlijk met fulfilment partner Monta vernieuwd. Nu kan de klant kiezen voor duurzamere verzendopties met partners zoals Budbee.
2. Zelfexpressie en sociale impact
Voor Pink Gellac reikt de impact verder dan de interne activiteiten. Pink Gellac steunt Pink Ribbon al sinds 2023 en deze samenwerking is in 2024 verder doorgezet en uitgebreid. Het merk heeft ook zijn missie verfijnd om zich te richten op het bevorderen van zelfexpressie, met name voor mensen uit minderheidsgroepen. Door middel van het Theory of Change-model zet Pink Gellac koers naar betekenisvolle thema's met een maatschappelijke impact op de lange termijn. Vanaf 2025 zal deze missie als leidraad dienen voor alle campagnes en evenementen.
3. Bouwen aan een positieve werkcultuur
Pink Gellac zet zich in voor het bevorderen van een positieve en inclusieve werkplek waar werknemers zich kunnen ontplooien. Recente initiatieven zijn onder andere:
- Diversity, Equity & Inclusion (DE&I): Het bedrijf heeft een DE&I policy geïmplementeerd en herbevestigd dat gelijke beloning verzekerd is over medewerkers van verschillende achtergronden. Alle werknemers hebben een DE&I-training gevolgd en het is onderdeel van het inwerkproces voor nieuwe werknemers.
- Ondersteuning van welzijn: Recent is ‘Open Up’ geïntroduceerd, een platform dat werknemers en hun familie gratis en onbeperkt toegang biedt tot ondersteuning op het gebied van geestelijke gezondheid en welzijn.
- Monitoring werknemerstevredenheid: Er wordt jaarlijks een enquête onder medewerkers uitgevoerd. De laatste score was 9 op een schaal van 10, wat wijst op een zeer hoge mate van tevredenheid onder de medewerkers.
Vooruitkijken: What's Next for Pink Gellac
Duurzaamheid en verantwoord ondernemen zijn een continu proces voor het Hilversumse bedrijf. Prioriteiten voor de nabije toekomst zijn onder andere:
- Duurzame inkoop: Pink Gellac zal nog nauwer samenwerken met leveranciers om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan strenge milieu- en sociale normen. Nieuwe leveranciers moeten voldoen aan deze waarden d.m.v. het tekenen van een gedragscode.
- Leveranciers certificeringen: Het bedrijf ondersteunt haar leveranciers al bij het behalen van sociale en milieucertificeringen; dit zal verder worden uitgebreid.
- Duurzame grondstoffen: Pink Gellac onderzoekt bio-based opties voor haar gellak als onderdeel van haar voortdurende inzet voor het creëren van duurzamere producten.
- CO2-emissiereductie: In samenwerking met fulfilment partner Monta richt Pink Gellac zich verder op het verminderen van de CO2-uitstoot van verzendingen toewerkend naar CO2-neutrale verzendingen met alle bezorgingspartners. Pink Gellac blijft daarnaast haar product- en verzenddoosverpakkingen voortdurend verder optimaliseren.