McDonald’s zet geur in voor nieuwe billboard campagne
In alledaagse scenarios, zoals het betreden van een lift, het instappen in de metro of het binnenlopen van een vergaderzaal, wordt men vaak plotseling overvallen door een bekende geur: McDonald's. Zonder visuele aanwijzingen wordt deze geur onmiddellijk herkend, net zoals het iconische logo of de jingle van het merk. Daarom heeft McDonald's Nederland ervoor gekozen om in hun nieuwste campagne uitsluitend deze herkenbare geur te gebruiken.
Al decennialang verleidt McDonald’s de smaakpapillen wereldwijd, wat het tot één van de meest geliefde en herkenbare merken heeft gemaakt. Maar het merk ziet in dat de McDonald’s geur voor consumenten net zo memorabel is als de gouden bogen, de producten of de jingle.
Daarom neemt McDonald’s Nederland de proef op de som. In Utrecht en Leiden zijn eenvoudige rode en gele billboards geplaatst die op het eerste gezicht leeg lijken. Maar zodra voorbijgangers binnen een straal van 5 meter komen, worden ze begroet met de onmiskenbare geur van McDonald's Franse Frietjes, die vanuit het reclamebord verspreid wordt. Dit is de eerste keer dat een billboard wordt gebruikt om de geur van McDonald's te verspreiden, waardoor dit het meest waardevolle merkkenmerk wordt.
Stijn Mentrop-Huliselan, CMO van McDonald’s Nederland, zegt: “McDonald’s staat symbool voor Good Times. We staan bekend om onze onderscheidende merkkenmerken, die vooral visueel zijn. Het is bewezen dat geur effectiever is om heldere en emotionele herinneren naar boven te halen dan beeld. Met de toevoeging van dit volgende zintuig voor deze campagne, hebben we een nieuwe manier gevonden om mensen te herinneren aan Good Times bij McDonald’s.”
De billboards zijn strategisch binnen een straal van 200 meter van McDonald's restaurants geplaatst, om zo iedereen die trek krijgt direct naar het dichtstbijzijnde restaurant te verleiden. In een wereld waar elk merk zich richt op het visuele, kiest McDonald’s voor geur.