Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Met €13 miljoen startkapitaal wil Valliance einde maken aan ineffectieve AI-projecten

Consultancybureau Valliance helpt organisaties om kunstmatige intelligentie (AI) niet als experiment of hype in te zetten, maar als bewezen bron voor waardevolle resultaten. De start-up gaat vandaag officieel van start met een investering van omgerekend €13 miljoen ($15 miljoen) vanuit private equity firma Sigular Gull & Company, LP. Valliance heeft als doel om volgend jaar 80 AI-experts in dienst te hebben.

Uit onderzoek van Valliance onder 250 grote Nederlandse organisaties blijkt dat bedrijven fors investeren in AI, maar dat de opbrengsten vaak achterblijven. Tweederde (67%) van de ondernemingen besteedde het afgelopen jaar meer dan €10 miljoen aan AI en één op de vijf zelfs meer dan €50 miljoen. Toch haalt minder dan de helft (49%) van de projecten de beoogde doelen. Het resultaat is dat 44 procent pas na zes maanden of langer rendement ziet.

Vrijwel alle bedrijven (99%) schakelen externe consultants in bij deze AI-projecten, goed voor gemiddeld 21 procent van hun totale AI-budget, maar veel van de samenwerkingen zijn niet efficiënt. De voornaamste kritiek (32%) is dat hun aanpak te veel op de technologie en te weinig op bedrijfsresultaten gericht is.

Volgens Rad Parvin, medeoprichter van Valliance en verantwoordelijk voor de groei van het bureau in Nederland, laat dit zien dat de manier waarop bedrijven nu met AI omgaan niet werkt: “De huidige situatie kost bedrijven handenvol geld en ondermijnt het vertrouwen in een technologie die juist transformerend zou moeten zijn. Advieskosten die geen echte waarde opleveren vormen daar een groot deel van en dat willen we veranderen.” Parvin verkocht eerder zijn data-adviesbureau Just-BI aan het internationale EPAM, waar hij op dat moment 120 medewerkers in dienst had en hijzelf als consultant optrad bij onder andere Nike, Shell, Heineken, Vodafone en JDE Peets.

Pan-europese consultancy

Valliance werkt met kleine, multidisciplinaire teams van data-experts, ontwikkelaars en business specialisten. Het bureau verdient pas wanneer het afgesproken resultaat is behaald en is volledig onafhankelijk van technologie-leveranciers. Die resultaatgerichte en mensgerichte aanpak onderscheidt Valliance van het klassieke consultancy-model, waarin tijd belangrijker is dan waarde.

“Bedrijven hebben AI nodig die vandaag impact maakt en beter inzicht geeft in waar het hen morgen kan brengen,” zegt Parvin. “Dat vraagt niet alleen om schaalbare oplossingen die passen binnen de bestaande infrastructuur, maar ook om de juiste kennis en vaardigheden. Daar ontbreekt het vandaag vaak aan.”

Valliance is opgericht door Tarek Nseir, Rad Parvin en Anita Rajdev, samen goed voor meer dan zestig jaar ervaring in digitale transformatie en consultancy. De start-up telt inmiddels een team van 15 AI-experts die Europese corporates ondersteunen vanuit Den Haag en Londen. De oprichters hebben de ambitie om eind 2026 zo’n 80 medewerkers in dienst te hebben en in 2030 €100 miljoen omzet te schrijven.

Groot vertrouwen in Nederland

Het onderzoek laat zien dat het vertrouwen in AI onder Nederlandse bedrijven groot is: 90 procent vertrouwt erop dat de technologie bedrijfswaarde kan leveren en bij 81 procent is dat vertrouwen het afgelopen jaar toegenomen. Toch beschouwt slechts 10 procent zichzelf als volwassen in het gebruik van AI, wat het groeipotentieel in het Nederlandse bedrijfsleven benadrukt. De belangrijkste doelen van organisaties zijn operationele efficiëntie (41%), productiviteitsgroei (37%), kostenbesparing (35%) en productinnovatie (37%).

Geplaatst in Nieuws
17 nov. 2025