Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Otrium behaalt B corp certificering én break-even in Q4 2024

Heel goed nieuws voor de online fashion outlet met een missie: Otrium. In het laatste kwartaal van 2024 draait Otrium break-even en wordt de welbekende B Corp certificering behaald. Het worden van een B Corp laat zien dat Otrium hoge standaarden hanteert op gebied van duurzame en sociale bedrijfsvoering. De missie van Otrium is sinds de oprichting gericht om ervoor te zorgen dat alle geproduceerde kleding daadwerkelijk wordt gedragen. Meer dan 1 op de 6 kledingstukken die geproduceerd zijn, worden nooit gedragen. Elke dag geeft de online fashion outlet miljoenen onverkochte kledingstukken daarom een nieuwe kans via hun platform.

B Corp

Een gecertificeerde B Corp worden is een belangrijke stap en biedt een duidelijk raamwerk om verdere progressie te boeken en verantwoording af te leggen aan hoge sociale en milieunormen. Gedurende het certificeringstraject is Otrium beoordeeld op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Minimaal 80 punten zijn er nodig voor een bedrijf om B Corp te worden. Het behalen van 91,6 punten van de 200 is - zeker als jong bedrijf - een mijlpaal voor Otrium. Het geeft erkenning voor de impact van het werk dat is verricht in de afgelopen jaren en de bedrijfsvoering in het bijzonder. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. Gecertificeerd worden is zeker niet het einde van de reis, want elke drie jaar wordt er gekeken of je aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering. Samen met belangrijke merk partners, supply chain partners en klanten blijft Otrium waar mogelijk verbeteren en werken aan een toekomst waarin alle geproduceerde kleding gedragen wordt.

Zo is Otrium hard bezig om de levenscyclus van modeartikelen verder te verlengen door onder andere beschadigde producten te repareren. Naast de missie wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de operationele footprint door bijvoorbeeld minder en gerecycled verpakkingsmateriaal te gebruiken en een sterk verbeterde last-mile door middel van het GoGreen Plus programma van DHL in Nederland. Otrium blijft zich inzetten voor een betere toekomst voor de mode-industrie, waarbij ‘all clothing should be worn’ centraal staat.

Jaarlijks rapporteert Otrium over de impact van het businessmodel, zie hier het laatste rapport.

Break-even in Q4 2024

Eind 2023 zijn de ambitieuze plannen van Otrium voor 2024 en met het oog op 2025 bekend gemaakt, waaronder break-even draaien in Q4 2024 en winstgevende groei in 2025. De toenmalige CFO Frank van Valderen werd met ingang van januari 2024 benoemd als CEO om de nieuwe strategie uit te rollen. Van Valderen heeft veel relevante ervaring uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij bekende e-commerce retailers.  

Onder zijn leiding heeft Otrium in Europa zich gericht op het verkopen van meer relevante, aantrekkelijke merken. Denk aan merken als: Levi’s, New Balance, Axel Arigato, Rains, Moschino, The Kooples die allemaal in 2024 op Otrium zijn gekomen. Daarnaast heeft Otrium sterke merken van eigen bodem zoals Scotch & Soda, McGregor en Fabienne Chapot. Tot slot is er afscheid genomen van minder relevante merken die niet aantrekkelijk genoeg voor consumenten waren of waarop Otrium verlies maakte. Dit tezamen heeft ertoe geleid dat trouwe Otrium klanten nog loyaler werden, hun frequentie steeg en dat de marge per order toenam.

Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘We zien dat onze klanten dit waarderen. Ze kopen meer designer en affordable luxury merken. Alles draait bij ons om de juiste merken voor de juiste prijzen aanbieden. We weten dat onze klanten van een goede deal houden en onze merken zijn blij als we hun producten met een goede marge kunnen verkopen. 1 + 1 = 3 in dit geval - blije merken en blije klanten. En dat gaan we in 2025 nog veel meer doen.’ 

Eind 2023 zijn de Verenigde Staten activiteiten van Otrium overgedragen aan de Rue Gilt Groupe en de verkoopactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk gestopt. De verbetering van het operationele resultaat in Europa en het stoppen van de verliezen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk heeft ertoe geleid dat de burn in 2024 significant lager was dan in 2023. In het laatste kwartaal van 2024 heeft Otrium voor het eerst in haar bestaan zwarte cijfers geschreven. Het EBITDA verlies over heel 2024 is met circa 70% gedaald ten opzichte van 2023.

Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘Het was niet makkelijk om deze turnaround te maken en het hele Otrium team heeft hier enorm hard aan gewerkt. Ik ben er trots op dat we dit samen bereikt hebben en deze nieuwe springplank gemaakt hebben om winstgevend door te groeien en Otrium verder uit te bouwen.’

Steeds meer merken geloven in Otrium’s missie en werken samen aan een nieuwe toekomst voor mode. Er zijn inmiddels ruim 300 modemerken verkrijgbaar bij Otrium.

Geplaatst in Nieuws
14 jan. 2025