Retailsector investeert groots in AI, maar resultaat blijft achter
Grote Nederlandse retail- en consumentengoederen-organisaties investeren enorme bedragen in kunstmatige intelligentie (AI), maar de gerealiseerde waarde blijft achter bij de verwachtingen. Dat blijkt uit onderzoek van Valliance, een nieuw AI-consultancybureau dat vorige maand is gestart nadat het een investering van €13 miljoen heeft opgehaald, onder 119 topbedrijven binnen de sector.
De druk om snel te innoveren is groot. Consumenten verwachten steeds persoonlijkere service, terwijl stijgende kosten retailers dwingen efficiënter te werken. AI wordt daarbij gezien als een sleuteltechnologie, maar veel organisaties worstelen nog met het daadwerkelijk verzilveren van die belofte.
Meer dan driekwart (77%) van de organisaties gaf het afgelopen jaar meer dan €10 miljoen uit aan AI, en één op de vier (24%) zelfs meer dan €50 miljoen. Toch behaalt slechts 55 procent van de projecten de vooraf gestelde doelen. Daarnaast ziet 41 procent pas na zes maanden of langer rendement. Dat is iets beter dan het gemiddelde van alle sectoren (44%), maar nog steeds traag gezien de gemiddelde hoogte van de investeringen.
Ook de inzet van externe ondersteuning biedt niet altijd de gewenste versnelling. Bijna alle onderzochte organisaties (98%) huren externe consultants in, wat gemiddeld 21 procent van het totale AI-budget opslokt. Toch blijft een aanzienlijk deel van de sector kritisch op de meerdere onderdelen van deze samenwerkingen. 29 procent vindt de communicatie tegenvallen, 28 procent zegt dat er te veel focus ligt op technologie in plaats van bedrijfsresultaten en 27 procent geeft aan dat er een gebrek aan vertrouwen is.
Volgens Rad Parvin, medeoprichter van Valliance, bevestigt dit dat veel AI-initiatieven verkeerd worden ingestoken: “Het vertrouwen in AI is groot, maar het rendement blijft achter. Dat staat haaks op wat AI juist zou moeten opleveren: concrete bedrijfswaarde. De retailsector heeft behoefte aan projecten die vanaf dag één op resultaat worden gestuurd.”
Groot vertrouwen in Nederland
Binnen de retailsector ligt het vertrouwen in de potentiële waarde van AI hoog. 94 procent van de organisaties gelooft dat AI bedrijfswaarde kan leveren en bij 83 procent nam dat vertrouwen het afgelopen jaar toe. Bovendien geeft 46 procent aan bezig te zijn met het opschalen van AI binnen hun organisatie en zegt 16 procent al volwassen te zijn in hun AI-gebruik. Het belangrijkste businessdoel is het verbeteren van de klantervaring (45%), naast groei van omzet (35%), productiviteit (34%), en innovatie (34%).
