Rijksuniversiteit Groningen en Hogeschool Utrecht winnen ECIO Inclusie Award 2025
Wat maakt onderwijs écht inclusief? Hoe vertaal je dat naar de praktijk? Met de ECIO Inclusie Award Verkiezing 2025 geeft ECIO een podium aan initiatieven die bijdragen aan inclusiever onderwijs en een eerlijke start op de arbeidsmarkt voor jongeren met een ondersteuningsbehoefte. De verkiezing stimuleert de uitvoering van het VN-verdrag Handicap in de onderwijspraktijk. Uit de vele inspirerende inzendingen zijn zes finalisten geselecteerd, die waardevolle oplossingen bieden voor uiteenlopende uitdagingen, van toegankelijke leeromgevingen tot innovatieve ondersteuning voor studenten met diverse ondersteuningsbehoeften. Gisterenmiddag werden de winnaars van de ECIO Inclusie Award 2025 bekendgemaakt: de juryprijs ging naar Rijksuniversiteit Groningen, en de publieksprijs werd toegekend aan Hogeschool Utrecht. Fontys Hogeschool kreeg een eervolle vermelding.
Van intentie naar implementatie
Tijdens de bijeenkomst van de Werkgroep VN-verdrag mbo en hbo/wo, waar de stap van intentie naar implementatie centraal stond, werden de winnaars bekendgemaakt. De uitreiking van de prijs markeerde een belangrijk moment om onderwijsinstellingen te herinneren aan hun verantwoordelijkheid om inclusie concreet te maken in het onderwijs. Naast de award ontvingen de winnaars een geldprijs, waarmee ze hun initiatief verder kunnen verduurzamen en uitbreiden. Het doel van de ECIO Inclusie Award Verkiezing is om impactvolle initiatieven te erkennen die het onderwijs of de overstap naar werk inclusiever maken voor studenten met een ondersteuningsbehoefte.
Zes finalisten, zes manieren van inclusie
De jury selecteerde zes finalisten, die elk op hun eigen wijze laten zien dat inclusief onderwijs vele gezichten heeft. Zo koppelt From Study to Buddy to Work (TU/e) studenten aan alumni en werkgevers als buddy’s bij de overstap naar werk, terwijl WAVE (Fontys Hogescholen) neurodivergente jongeren ondersteunt bij hun zoektocht naar stage en werk, terwijl De Haagse Hogeschool rust en voorspelbaarheid biedt met de Start zonder Stress-week, een prikkelarme introductie voor een zachte start van het studiejaar. See Through Belevingscircuit (Fontys) laat deelnemers letterlijk ervaren hoe het is om 'door de ogen van een ander' te kijken. The Inclusive Teacher (Rijksuniversiteit Groningen) biedt een e-learning met praktische handvatten voor docenten, en De StudieHuiskamer (Hogeschool Utrecht) biedt studenten een vaste, begeleide plek waar structuur, steun en succes samenkomen.
De initiatieven werden beoordeeld op impact, innovatie, samenwerking, uitvoerbaarheid en bijdrage aan positieve beeldvorming.
Juryprijs voor Rijksuniversiteit Groningen
De juryprijs ging naar The Inclusive Teacher van de Rijksuniversiteit Groningen. Jan Riezebos, projectleider, ontving de prijs uit handen van juryleden Rianne Bieleman en Froukje van Gelder. Zij prezen de wetenschappelijke onderbouwing, praktijkgerichtheid en brede toepasbaarheid van de e-learning, die docenten helpt bij het creëren van inclusief onderwijs.
“Het initiatief maakt kennisdeling eenvoudig en toegankelijk, zodat andere instellingen er direct mee aan de slag kunnen,” aldus de jury.
Het prijzengeld wordt ingezet voor de ontwikkeling van een aanvullende app die inclusieve groepsvorming ondersteunt en de praktische toepasbaarheid van de e-learning versterkt.
Publieksprijs voor Hogeschool Utrecht
Dit jaar werd voor het eerst de publieksprijs uitgereikt. Bijna 1.400 stemmen werden uitgebracht, waarvan bijna de helft naar het initiatief De StudieHuiskamer van Hogeschool Utrecht ging. Chris de Bruin, docent en voormalig projectleider, ontving de prijs van jurylid Jan Willem Meinsma. Meinsma beschreef De StudieHuiskamer als een eenvoudig initiatief dat een groot verschil maakt. Studenten schrijven vaak: “Zonder dit had ik het niet gered. “Elke week, een vaste plek, vaste begeleiding en duidelijke verwachtingen: dat geeft rust, structuur en succes,” aldus de jury.
Hogeschool Utrecht zet het prijzengeld in om De StudieHuiskamer verder uit te breiden naar de stad, zodat nog meer jongeren er gebruik van kunnen maken.
Eervolle vermelding voor Fontys Hogeschool
De jury kent aan WAVE een eervolle vermelding toe als erkenning voor de bijzondere bijdrage aan inclusief onderwijs en de overstap naar werk.
Samen werken aan duurzaam inclusief onderwijs
De ECIO Inclusie Award Verkiezing laat zien hoeveel energie, creativiteit en betrokkenheid er in het onderwijs aanwezig is om inclusie concreet te maken, zowel in beleid als in de onderwijspraktijk. Elk van de zes finalisten speelt een belangrijke rol in het creëren van een onderwijsomgeving waarin iedereen, ongeacht achtergrond of ondersteuningsbehoefte, de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen.
