Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Sue-Ann Bel bijt niet meer op haar tong met vernieuwd theaterstuk Bitemarks on her tongue

Met trots kondigen we de langverwachte terugkeer aan van maker en mimer Sue-Ann Bel bij Theater Rotterdam met haar krachtige theatervoorstelling Bitemarks on her tongue. Deze vernieuwde versie, die dieper ingaat op thema's van onderdrukking, woede en bevrijding gaat donderdag 19 september in première bij Theater Rotterdam. Daarna toert Sue-Ann door het land met dit werk t/m maandag 11 november. 

Bitemarks on her tongue is een meeslepende voorstelling waarin een vrouw haar innerlijke strijd en onderdrukte woede een stem geeft. "Een schreeuwende vrouw schreeuwt harder dan je menstruatiekrampen. Luider dan de donder, luider dan een vulkaanuitbarsting, dan vuurwerk, dan een hooligan." Deze krachtige woorden uit de voorstelling zetten meteen de toon voor een bijzondere reis.

In deze fysieke, beeldende en muzikale voorstelling pelt Sue-Ann Bel laag voor laag haar schreeuw af, waarbij ze een diep verlangen blootlegt naar geborgenheid in de harde realiteit van een onvoorspelbare wereld. Terwijl ze zich afvraagt of ze beter in de veilige baarmoeder van haar moeder had kunnen blijven, gedragen door warm vruchtwater en omgeven door stilte, fantaseert ze over het bevrijdende gevoel van die geborgenheid.

De doorontwikkelde versie van Bitemarks on her tongue toont een meer persoonlijke kant van Sue-Ann Bel. Ze erkent haar eigen vermoeidheid als zwarte vrouw en de voortdurende strijd tegen onrecht. Tegelijkertijd haalt ze kracht uit het nemen van een stapje terug. De voorstelling roept indringende vragen op: Hoe bevrijdend is het om te schreeuwen? Is dat nog steeds zo? Is schreeuwen nodig om de emotionele resetknop in te drukken?

Over Sue-Ann Bel

Sue-Ann Bel (1993, Rotterdam) is een theatermaker die in haar werk altijd zoekt naar verbinding en de ruimte om vragen en observaties te delen vanuit een intieme, authentieke plek. Na haar opleiding aan de MBO Theaterschool en de mimeopleiding in Amsterdam, maakte ze onder andere de voorstelling Forever Over, die speelde op De Parade en werd geselecteerd voor Het Debuut 2016. In 2018 richtte ze met haar afstudeerklas Collectief Het Paradijs op en was ze te zien bij gezelschappen als Schwalbe, Jakop Ahlbom Company en Maas Theater en Dans.

Sinds 2021 ontwikkelt ze zich als zelfstandig maker bij Productiehuis Theater Rotterdam, waar ze werkt aan projecten zoals de portrettenreeks My Black Hair Stories en haar afstudeersolo LEB NNA-EUS, waarvoor ze de Top Naeff Prijs won. Haar werk wordt geprezen om de combinatie van lef, kracht en kwetsbaarheid, met humor als een belangrijk element. Voor Sue-Ann is het podium een ruimte waar ze connectie zoekt en zichzelf kan zijn, zonder weerwoord.

Praktische informatie Bitemarks on her tongue

  • Data: wo 18 t/m za 21 september maart (première op do 19 september)
  • Aanvangstijd: 20:30
  • Plaats: Theater Rotterdam Schouwburg (Krijn Boon Studio)
  • Adres: Schouwburgplein 25, 3012 CL Rotterdam
  • Tournee: 26 september t/m 11 november

Website: tr.nl/bitemarks

Tournee

  • 18 sep - 20:30 TR25 Schouwburg, Rotterdam (try-out)
  • 19 sep - 20:30 TR25 Schouwburg, Rotterdam (première)
  • 20 sep - 20:30 TR25 Schouwburg, Rotterdam
  • 21 sep - 20:30 TR25 Schouwburg, Rotterdam
  • 26 sep - 20:30 Theater Kikker, Utrecht
  • 27 sep - 20:30 Theater Kikker, Utrecht
  • 18 okt - 20:00 Theater aan de Rijn, Arnhem
  • 24 okt - 21:00 Frascati, Amsterdam
  • 25 okt - 21:00 Frascati Amsterdam
  • 26 okt - 21:00 Frascati, Amsterdam
  • 11 nov - 20:15 Het Nationale Theater, Den Haag

Foto credits: Amanda Harput & Zahra Reijs

Geplaatst in Nieuws
16 aug. 2024