Kerstpakketten trends 2024
Kerstpakket is eindejaarsgeschenk. Duurzaam, sociaal en zelf kiezen is de trend
Het einde van het jaar nadert en dat betekent voor veel bedrijven: kerstpakketten kiezen. Bedrijven noemen dit in 2024 massaal 'het eindejaarsgeschenk'. Dat is een stuk inclusiever en direct trend nummer 1. Geen kerstboodschap meer in de box. Geen kerstmannen meer op de kaart. Geen alcohol. Maar hoe bedanken bedrijven medewerkers dan wel in een roerige tijd van politieke onrust, oorlogen, klimaatcrisis en stijgende prijzen? Manon van Leeuwen (oprichter ZustainaBox) signaleert elk jaar de vijf trends. Dit jaar ligt de nadruk op inclusief, sociaal, zelf kiezen en duurzaam.
Het kerstpakket blijft een populaire Nederlandse traditie. In Nederland ontvangt ongeveer 70% van de werknemers een kerstpakket. Wat neerkomt op ruim 6 miljoen mensen. De gemiddelde prijs van een kerstpakket ligt al jaren rond de €45, met uitschieters naar boven voor luxe opties.
Van Leeuwen ziet als voorloper in de duurzame kerstpakketten branche een tendens: "We willen een geschenk waarover goed is nagedacht." We willen een sociaal pakket dat verpakt wordt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We willen dit het liefst personaliseren. En we willen weinig verpakkingsmateriaal, maar nog steeds wel het liefst in een zo groot mogelijke doos. "Dat is een lastige combinatie," lacht ze. Het vooroordeel dat een groot pakket ook de grootste waarde heeft, is hardnekkig. Zustaina ziet dat bedrijven hun best doen om te kiezen voor duurzaam waarbij de nadruk traditioneel nog steeds ligt op veel eten en drinken. De vraag naar alcoholvrij, gezond en glutenvrij neemt toe. Ieder jaar ziet Zustaina weer nieuwe trends voorbij komen. Ze zetten de 5 kerstpakketten trends van 2024 op een rij.
Trend 1. Het kerstpakket wordt een inclusief eindejaarsgeschenk
In een diverse samenleving wordt het traditionele kerstpakket steeds vaker vervangen door een eindejaarsgeschenk dat iedereen aanspreekt. Pakketten zonder vlees met pride kleuren en universele items worden steeds populairder. Non-alcoholische dranken winnen aan populariteit en de kerstman is niet meer zichtbaar. Niet iedereen viert kerst. Door het eindejaarsgeschenk te noemen maken bedrijven kerst niet belangrijker dan andere feestdagen, zoals het Suikerfeest, Diwali of Chanoeka. Zustaina kiest sinds de start in 2019 al voor 100% plantaardig, omdat dit past bij alle feestdagen.
Trend 2. Keuzevrijheid. Zelf samenstellen of doneren
Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers de vrijheid om zelf een kerstpakket samen te stellen of te kiezen voor een bon of het goede doel. Uit onderzoek van Zustaina blijkt dat maar liefst 36 procent van alle werknemers bereid is om dit jaar zijn of haar kerstpakket te doneren. Via digitale platforms kunnen zij kiezen uit een breed scala aan producten en diensten, waardoor het geschenk perfect aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren. Waar voorheen 60% van de klanten van Zustaina koos voor een pakket en 40% voor een inlogcode voor hun medewerkers, is dat dit jaar andersom.
Trend 3. Een pakket met maatschappelijke waarde
Groene geschenken met een mooi verhaal zijn onmisbaar in 2024. Bedrijven kiezen voor duurzame pakketten met herbruikbare producten en milieuvriendelijke verpakkingen. Ze willen medewerkers graag het verhaal van de producten vertellen. Uitleg over de herkomst of de impact van de cadeaus is belangrijk. Bedrijven steunen graag lokale ondernemers door hun producten toe te laten voegen aan het pakket. "En we krijgen steeds vaker de vraag als sociale onderneming of we aan kunnen tonen dat we SROI (Social Return On Investment) aan kunnen tonen. We hebben hier zelfs een pakket voor samengesteld met alleen maar producten van social enterprises", zegt van Leeuwen. "Zo kunnen bedrijven hun eindejaarsgeschenk uit hun SROI budget betalen."
Trend 4. Klassiekers blijven hot: deken, kaarsen en glazen
Bepaalde items blijven ongekend populair. Een zachte deken, sfeervolle kaarsen en stijlvolle glazen blijven vaste waarden in kerstpakketten. De duurzame circulaire varianten van deze items worden steeds vaker gekozen. Dat is waarom Zustaina dekens in het assortiment heeft die gemaakt zijn van oude PET flessen. Schorten heeft van oude spijkerbroeken van MUD jeans en en glazen aanbiedt van oude wijnflessen. Tijdloze geschenken passen bij kiezen voor duurzaam en comfort dat perfect past bij de feestdagen.