Solvoz wint prijs voor beste innovatie
Revolutie in inkoop voor hulp en gezondheidszorg te midden van bezuinigingen
Solvoz heeft met trots de prijs voor beste innovatie gewonnen als Haagse Vernieuwer van 2024, uitgereikt tijdens ImpactFest, het belangrijkste evenement van ImpactCity. Aangekondigd door de Haagse wethouder Saskia Bruines, erkent deze prijs de vernieuwende aanpak van Solvoz om een wereldwijde, transparante en eerlijke marktplaats te creëren die humanitaire en ontwikkelingshulp, gezondheid en impactorganisaties wereldwijd ondersteunt. De jury gaf bijval op de visie, toewijding en innovatie die Solvoz inzet om kritieke wereldwijde problemen op te lossen en lokale en regionale economieën te versterken.
Een visie met een “Gouden Gids”
Solvoz is ontstaan uit een visie om de “Gouden Gids” voor een nieuw tijdperk opnieuw te creëren – digitale verbindingen leggen tussen lokale leveranciers en de organisaties die hen nodig hebben, vraag en aanbod over regio’s en sectoren heen overbruggen. Claire Barnhoorn (oprichter van Solvoz), geïnspireerd door haar ervaringen in landen als de Democratische Republiek Congo en Mali, zag uit eerste hand de afhankelijkheid in haar sector van internationale leveranciers, zelfs voor lokaal beschikbare goederen. Deze verschuiving van internationaal naar lokaal, kan economieën versterken, lokale en regionale bedrijven ondersteunen en veerkrachtigere gemeenschappen creëren die beter voorbereid zijn op toekomstige crises.
Impactvolle verandering creëren
In de afgelopen jaren heeft Solvoz al een aanzienlijke impact gemaakt door verschillende NGO’s wereldwijd te ondersteunen. Met de technologie van Solvoz hebben organisaties gemiddeld 30% bespaard op inkoopbudgetten en meer dan 75% op proceskosten – resultaten die de waarde van het platform zowel in efficiëntie als kosteneffectiviteit aantonen. Dit platform is gebouwd om te voldoen aan de regelgeving van financiers en donoren, volledig controleerbaar en transparant, en voldoet aan kritieke behoeften in de non-profit, gezondheidszorg en andere impactgedreven sectoren.
Een groot deel van de uitgaven van organisaties, inclusief non-profits, gaat naar hun supply chains. Solvoz biedt een platform dat duurzaamheid en sociale impact integreert in inkoopbeslissingen. Dit helpt organisaties bijvoorbeeld om hun inkoop af te stemmen op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Als voorbeeld SDG5 (gendergelijkheid), Solvoz is mede-oprichter van de Gender Responsive Procurement Alliance. “Om meer impact te maken, moeten NGO’s die werken aan gendergelijkheid ook letten op gender en inkopen bij leveranciers die hiermee rekening houden” benadukt Astrid Aafjes, medeoprichter van de Gender Responsive Procurement Alliance.
Hulp- en gezondheidszorgtransformatie
De missie van Solvoz is om de manier waarop de non-profitsectoren opereren te transformeren door de impact van elke uitgegeven euro te maximaliseren en gemeenschappen wereldwijd te versterken. “We bouwen aan een toekomst waarin hulp- en gezondheidszorgverlening niet alleen gaat over het voldoen aan behoeften, maar over het versterken van de veerkracht van hele regio’s,” legt Claire uit. “Ons werk gaat verder dan technologie; het gaat om het versterken van organisaties en gemeenschappen, het creëren van veerkrachtige lokale economieën en het transformeren van de manier waarop we hulp en gezondheidszorg leveren.”
Economieën versterken in uitdagende tijden
Solvoz vertegenwoordigt een disruptief nieuw marktmechanisme, dat afstapt van traditionele, vaak dure internationale inkoop naar een duurzamer, regionaal gedreven inkoopmodel. Solvoz heeft een platform ontwikkeld voor het optimaliseren van inkoopprocessen in de ontwikkelings- en gezondheidssector. Dit platform verbindt lokale, regionale en internationale leveranciers met organisaties wereldwijd en vernieuwt de manier waarop de hulp- en gezondheidszorgsector goederen en diensten inkoopt. Door de hulpverlening sneller, effectiever en ondersteunend aan regionale economieën te maken, zet Solvoz een nieuwe standaard in inkoop.
Deze innovatie komt op een cruciaal moment nu de Nederlandse overheid aanzienlijke bezuinigingen van €1 miljard op NGO’s heeft aangekondigd. Deze bezuinigingen dwingen NGO’s om efficiënter te werken en innovatieve oplossingen te vinden om hun vitale werk voort te zetten. Het platform van Solvoz is perfect gepositioneerd om NGO’s te helpen deze financiële beperkingen te navigeren door kosteneffectieve en efficiënte inkoopoplossingen te bieden.
“Solvoz is een echte impact-startup waar wij, als Den Haag, trots op kunnen zijn. Met hun innovatieve inkoopsysteem voor NGO’s stellen ze lokale bedrijven in staat om eerlijk mee te dingen naar aanbestedingen. Met impact als kern en technologie als enabler, is Solvoz met Claire, zoals wij het bij Unknown Group noemen, iemand die de toekomst repareert. Als jurylid was ik verheugd om Solvoz te selecteren als winnaar van de Haagse Vernieuwers Challenge,” licht Martin Luxemburg toe, directeur Publieke en Partnerschappen bij Unknown Group.
Erkenning van de Haagse Vernieuwers Challenge
De innovatie en impact van Solvoz zijn erkend met de prijs voor beste innovatie van de Haagse Vernieuwers Challenge, georganiseerd door ImpactCity. Winnaars van voorgaande edities zijn onder andere: Seepje, Naïf en Weco. Deze prijs, die bedrijven belicht die wereldwijde problemen aanpakken met schaalbare en innovatieve oplossingen, is een bewijs van de toewijding van Solvoz om blijvende verandering te creëren. "Het winnen van deze prijs hier, in Den Haag – de stad die onze reis inspireerde – versterkt onze toewijding om organisaties wereldwijd te ondersteunen en om veerkrachtige, verbonden economieën te bouwen door middel van technologie en samenwerking,” voegde Claire toe.
“Wij zijn trots op deze mooie Haagse startup en met name de founder, Claire Barnhoorn, die al jaren met passie werkt aan haar missie om organisaties te ondersteunen bij inkoop en planning. Tijdens de pitchsessie gaf zij fantastisch aan wat een impact Solvoz kan maken door de inkoop meer efficiënt en effectiever te laten plaatsvinden waardoor al deze bespaarde middelen werkelijk terecht kunnen komen bij de hulporganisaties die het geld zo goed kunnen gebruiken en inzetten,” zegt Irene Samwel, Program Manager ImpactCity.
Foto's Roos Trommelen & Ernie Buts