Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

E-Tuk Factory opent black box in e-mobility voor duurzaam goederenvervoer in steden

Met een unieke combinatie van volledig elektrische tuktuks, een eigen ontwikkelde batterij en een geavanceerd Vehicle Intelligence System, transformeerde E-Tuk Factory de tuktuk van duurzaam voertuig tot een totaaloplossing voor e-mobility. Sinds 2019 worden de oplossingen van dit Nederlandse bedrijf wereldwijd ingezet voor duurzaam, slim en kostenefficiënt toeristenvervoer. Met de introductie van de SmarTuk, specifiek ontwikkeld voor last-mile delivery en goederenvervoer binnen steden, zet het bedrijf de volgende stap naar volledig duurzaam stadsvervoer.

E-Tuk Factory vindt zijn oorsprong in de eerste volledig elektrische tuktuk, die in 2009 werd ontworpen als afstudeeropdracht aan de TU Delft. Deze tuktuk bespaart jaarlijks gemiddeld 3.5 ton aan CO2-uitstoot in vergelijking met het traditionele voertuig. Na een overname in 2019, werd het originele ontwerp doorontwikkeld tot een modulair design. Daarnaast besloot het bedrijf de assemblage van de LFP batterijen in eigen handen te nemen en een bijbehorend Vehicle Intelligence System te ontwikkelen.

Hiermee opende het bedrijf de black box in e-mobility, waardoor inzicht kan worden verkregen in onder andere het vervoerde gewicht, de opladingscurves, verhittingsprocessen, en de locatie, evenals aspecten zoals het rijgedrag van verschillende bestuurders. Deze data-gedreven inzichten resulteren voor klanten niet alleen in meer bedrijfsefficiëntie, maar ook in een preventieve aanpak om door middel van optimaal gebruik de levensduur van de e-tuks te verhogen en onderhoud te minimaliseren.

Met de totaaloplossing groeit E-Tuk Factory uit tot een belangrijke speler op de internationale nichemarkt van duurzaam toeristenvervoer en shuttle services van vier tot tien personen. Sinds de start zag het bedrijf de omzet elk jaar verdubbelen en inmiddels rijden er tuktuks van E-Tuk Factory in 20 landen in Europa, Amerika en Azië.

Tevens heeft het bedrijf, naast het ontwikkelcentrum in Nederland, eigen fabrieken in Thailand en Portugal om deze en omringende landen optimaal te kunnen bedienen. Met een unieke en bewezen succesformule bereidt E-Tuk Factory zich voor op de volgende stap in duurzaam stadsvervoer en verdere groei.

Introductie slimme e-tuk voor retail

Op korte termijn brengt het bedrijf haar nieuwste SmarTuk op de internationale markt, specifiek ontwikkeld voor goederenvervoer binnen steden, last mile delivery en straatverkoop.

De L2 SmarTuk is een elektrische vrachtscooter met drie wielen, waarmee het gewicht dat kan worden vervoerd vergelijkbaar is met een vierwieler, tegen de kosten van een tweewieler. Bovendien biedt de SmarTuk meer veiligheid dan een tweewieler en is het overdekt en daarmee te gebruiken in alle weersomstandigheden. Het voertuig mag worden bestuurd met een scooterrijbewijs, wat betekent dat het al door chauffeurs vanaf 16 jaar gebruikt mag worden.

Net als alle tuktuks die door E-Tuk Factory worden aangeboden, is de SmarTuk volledig op maat te maken. Zo is er onder andere de mogelijkheid om de cargobox los te koppelen van het voertuig voor een snelle wisseling van vracht, kunnen de benodigde functionaliteiten voor de verkoop van voedingsmiddelen worden geïntegreerd en kan de batterijgrootte worden aangepast aan het gebruikersprofiel.

Inmiddels worden pilots gedraaid met de SmarTuk met onder andere CTT, het nationale postbedrijf van Portugal en winkelketen 7-Eleven in Thailand. De eerste contracten zijn al getekend en naar verwachting komt het model in Q1-2025 op de markt.

Daarnaast staat het bedrijf op het punt om de faciliteit in Thailand uit te breiden met batterijassemblage om hier de volledig productie te kunnen uitvoeren, en zullen de Research & IT-takken in dit land, Portugal en Nederland verder worden uitgebreid.

“Doordat we niet alleen de voertuigen, maar ook de batterijen zelf ontwikkelen, bevinden we ons in een unieke positie om de toepassingsmogelijkheden te testen en uit te breiden. Over zeven jaar zullen naar verwachting de eerste batterijen van onze voertuigen vervangen moeten worden. In de meeste gevallen is naar schatting slechts 15% van de cellen niet meer goed, wat betekent dat 85% opnieuw kan worden ingezet. De komende jaren willen we onderzoeken hoe we deze waarde het beste in kunnen zetten voor een tweede leven, en zo de cirkel rondmaken”, aldus Bart Hegeman, CEO van E-Tuk Factory.

Om deze ambitieuze doelen te verwezenlijken, start E-Tuk Factory op 5 september 2024 een sharefunding campagne op Invesdor. Het doel is om een minimaal bedrag van €2 miljoen op te halen. Geïnteresseerden kunnen vanaf €250,- investeren in 8.5% obligaties.